About Me
Blog Archive
-
▼
2011
(652)
-
▼
Dezember
(124)
- اینترنت کشور بار دیگر مختل شد
- حمايت ۱۲۳۰۰پارلمانتر و شخصيت سياسی، ۳۳۰ سازمان و ح...
- سازمان ملل متحد با اعتراض در مورد حملات موشکی به ا...
- اعلام آمادگی ۴۰۰تن از ساکنان اشرف برای انتقال به ک...
- انتقاد امریکا از حمله پلیس مصر به سازمانهای حقوق ...
- تظاهرات در ترکیه در اعتراض به قتل کردها
- رویتر: مریم رجوی گفت این انتقال بر اساس تضمینهایی ...
- حمایت گری کاسپاروف بزرگترین قهرمان شطرنج جهان از...
- یازده نرم افزار به همراه لینک مستقیم دانلود برای د...
- رشيد شهبندي کارگر ناراضي كه به احمدی نژاد كفش پرتا...
- بازداشت ژیلا کرم زاده مکوندی یکی از حامیان مادران...
- اتحاديه اروپا دور تازه ای از تحريم ها را عليه ايرا...
- واکنش آمریکا به تهدید ایران به بستن تنگه هرمز
- قدردانی مریم رجوی از رویکرد هیلاری کلینتون در قبال...
- نامه مارتین کوبلر نماینده ویژه دبیرکل ملل متحد در ...
- پیام زندانی سیاسی ارژنگ داودی به مناسبت اولین سالگ...
- CNBC: سپاه پاسداران = بزرگترین کارتل مافیایی ایران!
- تظاهرات هزار نفر در اسراييل عليه تبعيض جنسيتی
- بیاد علی صارمی که سحرگاه سه شنبه هفتم دی ماه 89 بر...
- بیاد مبارز کبیر علی صارمی...یادش گرامی باد
- فاکس نیوز: بدون نیروهای امریکایی، و ناظرین ملل متح...
- دومین حمله موشکی رژیم ایران و عوامل عراقی به اشرف ...
- رژیم سوریه ناظران عرب را در هتل محاصره کرده
- اعتصاب کارگران و رانندگان ماشینهای حمل آهن در شهر ...
- فتوا های آسمانی عالم رادیو فردا
- دبیرخانه شورای ملی عشایر عراق-بیانیه مطبوعاتی فراخ...
- ایاد علاوی گفت مالکی را بین شراکت یا برگزاری انتخا...
- تلویزیون لمان بلو-سوئیس، توفان هم نتوانست حامیان ش...
- بهروز جاوید تهرانی پس از هفت سال تحمل سیاهچال های ...
- عملكرد سپاه پاسداران در تهران + جنايت نامه كاظميني
- بیانیه کاترین آشتون درباره امضای یادداشت تفاهم درب...
- بیانیه یونامی: مارتین کوبلر یادداشت تفاهم با دولت ...
- شلیک موشک به اشرف توسط نیروی تروریستی قدس
- رهگیری کاربران اینترنت در ایران، به کمک تجهیزات اس...
- دادگاه عالی اروپا: ممنوعیت بازگرداندن پناهجویان به...
- هفته همبستگی با مجاهدان اشرف در شهرداری ویلیه دام
- بحران سیاسی عراق و تظاهرات مردمی در حمایت از دکترط...
- پیام مریم رجوی به مناسبت میلاد مسیح(ع) و آغاز سال ...
- فیزیکدان کارتن خواب در تهران!
- سازمان ملل سوءقصدهای روز جمعه در سوریه محکوم کرد
- تحریم ١٨٠ شخصیت حقیقی و حقوقی دیگرایران از سوی سویس
- مریم رجوی موافقت مجاهدان اشرف را با انتقال۴۰۰ تن ب...
- تبعید 27 زندانی اهل تسنن زندان مرکزی سنندج
- عفو بین الملل: «اقدام فوری» ساکنان کمپ اشرف در عرا...
- زندانيان زندان گوهر دشت كرج شب يلدا را جشن گرفتند
- پروین مخترع، مادر کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر، ب...
- دیوان عدالت اروپا، فرجام خواهی فرانسه از حکم دادگا...
- خبرگزاري آسوشيتدپرس : تمديد حضور مجاهدين در اردوگا...
- از دل شبهای يلدا ، جشن مهر و روشنايی به ما ارمغان ...
- انتقال آریا آرام نژاد به بند سارقین زندان متی کلای...
- اینجا دیزل آباد كرمانشاه است، ایستگاه آخر دنيا!
- اتحادیه عرب پرونده سوریه را به شورای امنیت ارجاع م...
- ۳۰۰۰وکیل و حقوقدان از کشورهای عربی به حفاظت بین ال...
- کانادا درخواست رژیم آخوندی برای ایجاد کنسولگری در ...
- فراخوان مریم رجوی به اوباما و دبیرکل ملل متحد برای...
- همه انقلاب در برابر تمامی ضدانقلاب
- قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران توسط مجمع عم...
- واشنگتن پست-هرالد تریبون: بیانیه حمایت شده از سوی ...
- واتسلاو هاول ناراضی سرشناس دوران کمونيسم درگذشت
- دست نوشته ای از زندانی سیاسی ارژنگ داودی :مردانی ر...
- آمار کشته شدگان حادثه فولاد غدیر یزد به ۱۸ نفر رسید
- یک کشتی حامل صدها پناهجوی ایرانی و افغانی در سواح...
- رسانه ها در ايران در معرض سركوب مرگ آور
- سیصد وهشتاد نماينده پارلمان اروپا ضرب الاجل مالكي ...
- پارلمان کانادا- کمیته خارجی ، لایحه حفاظت ازساکنان...
- رهبران العراقیه، حضور نمایندگانشان در جلسه پارلمان...
- نامه ای به مدیر صدای آمریکا در رابطه با برنامه روی...
- ثبت رسمی شکایت مجاهدان اشرف در دادگاه آمریکا علیه ...
- تداوم اعتصاب غذای رضا شهابی علیرغم انتقال وی به ب...
- ارژنگ داودي: ایران هرگز نمی میرد
- خبرگزاری فرانسه :مجلس نمایندگان آمریکا تحریمهای جد...
- پدر محبوبه کرمی، فعال جنبش زنان درگذشت
- حکم اعدام زینب جلالیان، زندانی سیاسی کرد به حبس اب...
- اعتصاب سراسری «سرفرازی» در اکثر شهرهای سوریه به اج...
- پاسخ بان کی مون دبیرکل ملل متحدبه نمایندگان کنگره ...
- سرلشگر بسیجی حسن فیروزآبادی و پاسدار عبدالله عراقی...
- سخنان کاترین اشتون، در کمیته خارجی پارلمان اروپا د...
- دل نوشته سماء نورانی برای حسین رونقی ملکی
- حسن تفاح زندانی سیاسی بیمار در آستانۀ مرگ
- شش تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومی...
- بلاتکلیفی زندانی سیاسی هادی اسدالله در بند ۲۰۹ ز...
- سازمان ملل اعلام کرد تعداد کشته شدگان سوریه از مرز...
- سی ان ان-تام ریج: جابجایی (اشرفیان) یک پیش درآمد ن...
- کشته شدن مامور ناجا در درگیری مسلحانه کرج
- واشینگتن پست : اشرف، مالکی و احمدی نژاد
- اعتصاب غذای حسین رونقی ملکی زندانی سیاسی محبوس در ...
- رضا شهابی را به جای بیمارستان به بند ۳۵۰ منتقل کردند!
- اعتصاب عمومی در سوریه با عنوان «سرفرازی» شروع شد
- فلیپ دوست بلازی معاون دبیرکل ملل متحد : نمیتوانم ...
- هادی عامری تروریست و سرکرده گروه بدر نیروی قدس از ...
- كره شمالي همدست سپاه پاسداران: موشك هاي بالستيك عم...
- خانواده رضاشهابي: با وجود اعتصاب، جان او در خطر است
- تظاهرات ۱۰۰هزار نفری در مسکو علیه "تقلب انتخاباتی"
- منصور اسانلو باردیگر به تبلیغ علیه نظام متهم شد
- واشینگتن تایمز -مالکی به خاطر جنایت علیه بشریت مسئ...
- هدف قرار دادن ساکنان اشرف با تفنگ ساچمه یی توسط م...
- اعتراض كنفدراسيون بين المللی اتحاديه های كارگری به...
- بیانیه کاترین اشتون: تاکید بر اولویت امنیت ساکنان ...
- واشنگتن تایمز: قانونگذاران جمهوریخواه و دموکرات از...
- دعوت به گلباران مزار محمد مختاری و جعفر پوینده
-
▼
Dezember
(124)
Powered by Blogger.
آیا صدای صبا را می شنوید؟
نامه رضا هفت برادران پدر مجاهد شهید صبا هفت برادران
- من رضا، پدر صبا هستم، دلم می خواهد این نامه را همه ارگان ها و افرادی که دست اندرکار حقوق بشر هستند بخوانند، و بگویند سهم صبا از حقوق بشر، یا حقوق انسان کجاست؟ روز شنبه بیستم فروردین سال ۱۳۹۰، حدود ساعت پنج و نیم بامداد، در حالی که، در بیمارستانی که دو سرباز مثل یک زندانی مواظب من بودند، به دنبال درخواست اهدای خون از این و آن بودم، تا زندگی صبا را نجات دهم، سرباز سوم رسید و گفت دخترت مرد!
ادامه...
Follower
از دل شبهای يلدا ، جشن مهر و روشنايی به ما ارمغان می رساند
شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیمکره شمالی زمین است. این شب به زمان غروب آفتاب از ۳۰ آذر تا طلوع آفتاب در ۱ دی اطلاق میشود، که برابر با ۲۱ دسامبر یا ۲۲ دسامبر است.
ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام آن را مبارک میدارند و این شب را جشن میگیرند.
این شب در نیمکره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن شب به بعد طول روز بیشتر و طول شب کوتاهتر میشود.
ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر میشوند و تابش نور ایزدی افزونی مییابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید میخواندند و برای آن جشن بزرگی بر پا میکردند.
پیشینهٔ جشن
یلدا و جشنهایی که در این شب برگزار میشود، یک سنت باستانی است. ایرانیان باستان این شب را شب تولد ایزد مهر «میترا» میپنداشتند، و به همین دلیل این شب را جشن میگرفتند و گرد آتش جمع میشدند و شادمانه رقص و پایکوبی میکردند.آن گاه خوانی الوان میگستردند و «میزد» نثار میکردند. «میزد» نذری یا ولیمهای بود غیر نوشیدنی، مانند گوشت و نان و شیرینی و حلوا، و در آیینهای ایران باستان برای هر مراسم جشن و سرور آیینی، خوانی میگستردند که بر آن افزون بر آلات و ادوات نیایش، مانند آتشدان، عطردان، بخوردان، برسم و غیره، برآوردهها و فرآوردههای خوردنی فصل و خوراکهای گوناگون، از جمله خوراک مقدس و آیینی ویژهای که آن را «میزد» مینامیدند، بر سفره جشن مینهادند.
ایرانیان گاه شب یلدا را تا دمیدن پرتو پگاه در دامنهٔ کوههای البرز به انتظار باززاییدهشدن خورشید مینشستند. برخی در مهرابهها (نیایشگاههای پیروان آیین مهر) به نیایش مشغول میشدند تا پیروزی مهر و شکست اهریمن را از خداوند طلب کنند و شبهنگام دعایی به نام «نی ید» را میخوانند که دعای شکرانه نعمت بودهاست. روز پس از شب یلدا (یکم دی ماه) را خورروز (روز خورشید) و دی گان؛ میخواندند و به استراحت میپرداختند و تعطیل عمومی بود (خرمدینان، این روز را خرم روز یا خره روز مینامیدند). در این روز عمدتاً به این لحاظ از کار دست میکشیدند که نمیخواستند احیاناً مرتکب بدی کردن شوند که میترائیسم ارتکاب هر کار بد کوچک را در روز تولد خورشید گناهی بسیار بزرگ میشمرد.
ریشه واژه یلدا
واژه «یلدا» واژه ایست برگرفته از زبان سریانی (که از لهجههای متداول زبان «آرامی» است) به معنای تولد. زبان «آرامی» یکی از زبانهای رایج در منطقه خاورمیانه بوده است. (برخی بر این عقیده اند که این واژه در زمان ساسانیان که خطوط الفبا از راست به چپ نوشته می شده، وارد زبان پارسی شده است).
جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران
در آیین کهن، بنابر یک سنت دیرینه آیین مهر شاهان ایرانی در روز اول دیماه تاج و تخت شاهی را بر زمین میگذاشتند و با جامهای سپید به صحرا میرفتند و بر فرشی سپید مینشستند. دربانها و نگهبانان کاخ شاهی و همهٔ بردهها و خدمتکاران در سطح شهر آزاد شده و بهسان دیگران زندگی میکردند. رئیس و مرئوس، پادشاه و آحاد مردم همگی یکسان بودند(صحت این امر موکد نیست، شاید تنها افسانه باشد). جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شبنشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار میشود. متل گویی که نوعی شعرخوانی و داستان خوانی است در قدیم اجرا میشدهاست به این صورت که خانوادهها در این شب گرد میآمدند و پیرترها برای همه قصه تعریف میکردند. آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوههای گوناگون است که همه جنبهٔ نمادی دارند و نشانهٔ برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند، این میوهها که اکثراً کثیر الدانه هستند، نوعی جادوی سرایتی محسوب میشوند که انسانها با توسل به برکت خیزی و پر دانه بودن آنها، خودشان را نیز مانند آنها برکت خیز میکنند و نیروی باروی را در خویش افزایش میدهند و همچنین انار و هندوانه با رنگ سرخشان نمایندگانی از خورشیدند در شب. در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پُری آن، آیندهگویی میکنند.
در خطهٔ شمال و آذربایجان رسم بر این است که در این شب خوانچهای تزیین شده به خانهٔ تازهعروس یا نامزد خانواده بفرستند. مردم آذربایجان در سینی خود هندوانهها را تزئین میکنند و شالهای قرمزی را اطرافش میگذارند. درحالی که مردم شمال یک ماهی بزرگ را تزئین میکنند و به خانهٔ عروس میبرند.
سفرهٔ مردم شیراز مثل سفرهٔ نوروز رنگین است. مرکبات و هندوانه برای سرد مزاجها و خرما و رنگینک برای گرم مزاجها موجود است. حافظخوانی جزو جدانشدنی مراسم این شب برای شیرازیهاست. البته خواندن حافظ در این شب نه تنها در شیراز مرسوم است، بلکه رسم کلی چلهنشینان شدهاست
همدانیها فالی میگیرند با نام فال سوزن. همه دور تا دور اتاق مینشینند و پیرزنی به طور پیاپی شعر میخواند. دختر بچهای پس از اتمام هر شعر بر یک پارچه نبریده و آب ندیده سوزن میزند و مهمانها بنا به ترتیبی که نشستهاند شعرهای پیرزن را فال خود میدانند. همچنین در مناطق دیگر همدان تنقلاتی که مناسب با آب و هوای آن منطقهاست در این شب خورده میشود. در تویسرکان و ملایر، گردو و کشمش و مِیز نیز خورده میشود که از معمولترین خوراکیهای موجود در ابن استان هاست.
در شهرهای خراسان خواندن شاهنامهٔ فردوسی در این شب مرسوم است.در اردبیل رسم است که مردم، چله بزرگ را قسم میدهند که زیاد سخت نگیرد و معمولاً گندم برشته (قورقا) و هندوانه و سبزه و مغز گردو و نخودچی و کشمش میخورند.
در گیلان هندوانه را حتما فراهم میکنند و معتقدند که هر کس در شب چله هندوانه بخورد در تابستان احساس تشنگی نمیکند و در زمستان سرما را حس نخواهد کرد. «آوکونوس» یکی دیگر از خوردنی هایی است که در این منطقه در شب یلدا رواج دارد و به روش خاصی تهیه میشود. در فصل پاییز، ازگیل خام را در خمره میریزند، خمره را پر از آب میکنند و کمی نمک هم به آن میافزایند و در خم را میبندند و در گوشهای خارج از هوای گرم اطاق میگذارند. ازگیل سفت و خام، پس از مدتی پخته و آبدار و خوشمزه میشود. آوکونوس در اغلب خانههای گیلان تا بهار آینده یافت میشود و هر وقت هوس کنند ازگیل تر و تازه و پخته و رسیده و خوشمزه را از خم بیرون میآورند و آن را با گلپر و نمک در سینه کش آفتاب میخورند.(آو= آب و کونوس = ازگیل)
مردم کرمان تا سحر انتظار میکشند تا از قارون افسانهای استقبال کنند. قارون در لباس هیزم شکن برای خانوادههای فقیر تکههای چوب میآورد. این چوبها به طلا تبدیل میشوند و برای آن خانواده، ثروت و برکت به همراه میآورند.
ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام آن را مبارک میدارند و این شب را جشن میگیرند.
این شب در نیمکره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن شب به بعد طول روز بیشتر و طول شب کوتاهتر میشود.
ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر میشوند و تابش نور ایزدی افزونی مییابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید میخواندند و برای آن جشن بزرگی بر پا میکردند.
پیشینهٔ جشن
یلدا و جشنهایی که در این شب برگزار میشود، یک سنت باستانی است. ایرانیان باستان این شب را شب تولد ایزد مهر «میترا» میپنداشتند، و به همین دلیل این شب را جشن میگرفتند و گرد آتش جمع میشدند و شادمانه رقص و پایکوبی میکردند.آن گاه خوانی الوان میگستردند و «میزد» نثار میکردند. «میزد» نذری یا ولیمهای بود غیر نوشیدنی، مانند گوشت و نان و شیرینی و حلوا، و در آیینهای ایران باستان برای هر مراسم جشن و سرور آیینی، خوانی میگستردند که بر آن افزون بر آلات و ادوات نیایش، مانند آتشدان، عطردان، بخوردان، برسم و غیره، برآوردهها و فرآوردههای خوردنی فصل و خوراکهای گوناگون، از جمله خوراک مقدس و آیینی ویژهای که آن را «میزد» مینامیدند، بر سفره جشن مینهادند.
ایرانیان گاه شب یلدا را تا دمیدن پرتو پگاه در دامنهٔ کوههای البرز به انتظار باززاییدهشدن خورشید مینشستند. برخی در مهرابهها (نیایشگاههای پیروان آیین مهر) به نیایش مشغول میشدند تا پیروزی مهر و شکست اهریمن را از خداوند طلب کنند و شبهنگام دعایی به نام «نی ید» را میخوانند که دعای شکرانه نعمت بودهاست. روز پس از شب یلدا (یکم دی ماه) را خورروز (روز خورشید) و دی گان؛ میخواندند و به استراحت میپرداختند و تعطیل عمومی بود (خرمدینان، این روز را خرم روز یا خره روز مینامیدند). در این روز عمدتاً به این لحاظ از کار دست میکشیدند که نمیخواستند احیاناً مرتکب بدی کردن شوند که میترائیسم ارتکاب هر کار بد کوچک را در روز تولد خورشید گناهی بسیار بزرگ میشمرد.
ریشه واژه یلدا
واژه «یلدا» واژه ایست برگرفته از زبان سریانی (که از لهجههای متداول زبان «آرامی» است) به معنای تولد. زبان «آرامی» یکی از زبانهای رایج در منطقه خاورمیانه بوده است. (برخی بر این عقیده اند که این واژه در زمان ساسانیان که خطوط الفبا از راست به چپ نوشته می شده، وارد زبان پارسی شده است).
جشن یلدا و عادات مرسوم در ایران
در آیین کهن، بنابر یک سنت دیرینه آیین مهر شاهان ایرانی در روز اول دیماه تاج و تخت شاهی را بر زمین میگذاشتند و با جامهای سپید به صحرا میرفتند و بر فرشی سپید مینشستند. دربانها و نگهبانان کاخ شاهی و همهٔ بردهها و خدمتکاران در سطح شهر آزاد شده و بهسان دیگران زندگی میکردند. رئیس و مرئوس، پادشاه و آحاد مردم همگی یکسان بودند(صحت این امر موکد نیست، شاید تنها افسانه باشد). جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شبنشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار میشود. متل گویی که نوعی شعرخوانی و داستان خوانی است در قدیم اجرا میشدهاست به این صورت که خانوادهها در این شب گرد میآمدند و پیرترها برای همه قصه تعریف میکردند. آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوههای گوناگون است که همه جنبهٔ نمادی دارند و نشانهٔ برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند، این میوهها که اکثراً کثیر الدانه هستند، نوعی جادوی سرایتی محسوب میشوند که انسانها با توسل به برکت خیزی و پر دانه بودن آنها، خودشان را نیز مانند آنها برکت خیز میکنند و نیروی باروی را در خویش افزایش میدهند و همچنین انار و هندوانه با رنگ سرخشان نمایندگانی از خورشیدند در شب. در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پُری آن، آیندهگویی میکنند.
در خطهٔ شمال و آذربایجان رسم بر این است که در این شب خوانچهای تزیین شده به خانهٔ تازهعروس یا نامزد خانواده بفرستند. مردم آذربایجان در سینی خود هندوانهها را تزئین میکنند و شالهای قرمزی را اطرافش میگذارند. درحالی که مردم شمال یک ماهی بزرگ را تزئین میکنند و به خانهٔ عروس میبرند.
سفرهٔ مردم شیراز مثل سفرهٔ نوروز رنگین است. مرکبات و هندوانه برای سرد مزاجها و خرما و رنگینک برای گرم مزاجها موجود است. حافظخوانی جزو جدانشدنی مراسم این شب برای شیرازیهاست. البته خواندن حافظ در این شب نه تنها در شیراز مرسوم است، بلکه رسم کلی چلهنشینان شدهاست
همدانیها فالی میگیرند با نام فال سوزن. همه دور تا دور اتاق مینشینند و پیرزنی به طور پیاپی شعر میخواند. دختر بچهای پس از اتمام هر شعر بر یک پارچه نبریده و آب ندیده سوزن میزند و مهمانها بنا به ترتیبی که نشستهاند شعرهای پیرزن را فال خود میدانند. همچنین در مناطق دیگر همدان تنقلاتی که مناسب با آب و هوای آن منطقهاست در این شب خورده میشود. در تویسرکان و ملایر، گردو و کشمش و مِیز نیز خورده میشود که از معمولترین خوراکیهای موجود در ابن استان هاست.
در شهرهای خراسان خواندن شاهنامهٔ فردوسی در این شب مرسوم است.در اردبیل رسم است که مردم، چله بزرگ را قسم میدهند که زیاد سخت نگیرد و معمولاً گندم برشته (قورقا) و هندوانه و سبزه و مغز گردو و نخودچی و کشمش میخورند.
در گیلان هندوانه را حتما فراهم میکنند و معتقدند که هر کس در شب چله هندوانه بخورد در تابستان احساس تشنگی نمیکند و در زمستان سرما را حس نخواهد کرد. «آوکونوس» یکی دیگر از خوردنی هایی است که در این منطقه در شب یلدا رواج دارد و به روش خاصی تهیه میشود. در فصل پاییز، ازگیل خام را در خمره میریزند، خمره را پر از آب میکنند و کمی نمک هم به آن میافزایند و در خم را میبندند و در گوشهای خارج از هوای گرم اطاق میگذارند. ازگیل سفت و خام، پس از مدتی پخته و آبدار و خوشمزه میشود. آوکونوس در اغلب خانههای گیلان تا بهار آینده یافت میشود و هر وقت هوس کنند ازگیل تر و تازه و پخته و رسیده و خوشمزه را از خم بیرون میآورند و آن را با گلپر و نمک در سینه کش آفتاب میخورند.(آو= آب و کونوس = ازگیل)
مردم کرمان تا سحر انتظار میکشند تا از قارون افسانهای استقبال کنند. قارون در لباس هیزم شکن برای خانوادههای فقیر تکههای چوب میآورد. این چوبها به طلا تبدیل میشوند و برای آن خانواده، ثروت و برکت به همراه میآورند.